Yaygın kullanımıyla medyayı kitle iletişim araçları (gazete, dergi, radyo, televizyon ve internet) olarak tanımlamak mümkündür. Medya kısaca yazılı, sesli ve görsel kitle iletişim araçları olarak tanımlanır.

Günümüzde televizyon, radyo, gazete, internet ve dergi gibi sayılabilecek pek çok kitle iletişim araçlarının toplamını oluşturan tek bir terim olarak ortaya çıkan “medya“, bu kitle iletişim araçları vasıtasıyla bireylere sunulan hizmeti ifade etmektedir. Bazen bu tip iletişimler söz konusu olan aracın tam olarak kendisiyle, bazen de aracı olarak kullanılarak yapılmaktadır.

 

Kitle iletişim araçları medya aracılığı için kullanılmaya başlamadan önce, ilk dönemlerde sadece kitlelerin haber alma ihtiyacını karşılamak amacıyla hizmet vermeye başladığından medyanın bir bütün olarak haber alma ihtiyaçlarının üzerinden basamak basamak şekillendiğini de söylemek mümkündür. Bu şekillenme sürecinde farklı kitle iletişim araçlarının farklı amaçlara hizmet etme amacıyla dallanıp budaklanması da medyanın çok kollu bir içerik olabilmesini sağlamıştır.

 

 

Buna örnek olarak televizyonların hala haber alma ihtiyacına yönelik çalışabilmesinin yanında dergilerin kendilerine sanat, spor, edebiyat gibi farklı farklı kollar seçebilmesini gösterebilmekteyiz. Böylelikle “medya“, kendisini bir terim olarak çok geniş kapsamlı ifade edebilme imkanı bulmaktadır. Günümüze gelindiğinde medya artık dünya çapında bir sektör olmuş; hem temel ihtiyaç olan haber alma ihtiyacımıza hizmet etmekte, hem çok geniş kapsamlı bir eğlence ortamı olmakta hem de çok geniş bir bilgi alışverişi portalı olarak görev almaktadır.

Ve bu dünya çapındaki işlevselliği kendisine bir sektör olabilme imkanı kazandırmış, milyarlarca dolarlık yatırımlar yapılabilen bir sektör olmuş ve özellikle reklam sektörünün kendisiyle çok yakından ilişkisi olmasıyla kanalize bir sektör ilişkisi yürütebilmektedir.

Medyanın kitleleri yönlendirme gücü, büyük oranda reklamlar sayesinde mümkün olabilmektedir. Bunun dışında dünya üzerinde pek çok ülkede çok büyük paralar harcanarak ayakta tutulan ve aynı zamanda çok büyük hasılatlara da sahip olan gazeteler, dergiler ve yayın evleri artık çoğunlukla kitle iletişim araçlarına hizmet için yani dolayısıyla medya sektörüne hizmet için çalışmaktadır.

 

Medyanın içerisindeki yeni medya sektörünün popülerleşmesi

Yeni medya olarak bahsedilen ortam, dijital medyayı kapsar ve dijital ortam sayesinde hedef kitlesine ulaşılabilen bir sektördür. Yeni medyanın başlıca kullanım alanları internet; bununla birlikte web siteleri, DVDler ve video oyunlarıdır.  Yeni medyayı medyanın genel kapsamından ayıran temel özelliği, herhangi yazılı bir kaynak ya da kaydedilmiş bir televizyon programı yayınını içeriğinde barındırmamasıdır. Çünkü bu tip kitaplar, dergiler ve tüm yazılı basımlar dijital bir özellik içermemektedir. Yeni medya tamamen dijital ortam üzerine şekillenen bir sektördür.

 

Yeni Medya Ortamları

Yeni medyanın içeriğinde sayılabilecek ortamlardan bazıları ise şu şekildedir;

  • Sanal gerçeklik ortamları
  • Bilgisayar oyunları
  • Blog sayfaları
  • Mobil medya ortamları
  • Multimedya araçları (animasyonlar, çok ortamlı sesler, çok ortamlı videolar vb.)
  • Elektronik postalar
  • İnteraktif televizyon yayınları
  • Web siteleri
  • Yazılımlar

 

MEDYANIN İŞLEVLERİ

  1. Haber ve Bilgi Verme: Medyanın en önemli işlevidir. Hayatın pek çok alanına ait ulusal ve uluslararası bilgi ve haberler medya araçları ile insana ulaşır. Medya aracılığıyla bilgilenirken aynı zamanda yönlendiriliriz; bu bakımdan medyaya büyük sorumluluk düşmektedir.

 

  1. Toplumsallaştırma: Medya bireyin toplumla bütünleşmesini ve toplumsal hayata uyum sağlamasını kolaylaştırır.

 

  1. Eğitim: İnsanların, özellikle gelişme çağındaki çocukların algı, beceri ve bilinç düzeyini yükselterek eğitimlerine yardımcı olur.

 

  1. Eğlendirme: İnsanları toplumsal hayatın sıkıcı temposundan uzaklaştırıp hoşça vakit geçirme imkânı sunar.

 

  1. Kültürel Değerlerin Korunması: Medya doğru kullanıldığı takdirde kültürel mirasın korunması, yaşatılması ve geliştirilmesinde önemli rol oynar.

 

  1. Kamuoyu Oluşturma: Medya kamusal bir görevi yerine getirir. Kamu kurum ve kuruluşlarını kamu adına denetleme ve eleştirme yetkisini elinde bulundurur. Vatandaşın hakkını savunmak adına toplumun ve kamunun vicdanı vazifesi görür.

 

  1. Tanıtım: Medya devletlerin, şirketlerin, kurum, kuruluş hatta kişilerin en önemli tanıtım aracıdır. Günümüz ekonomisi pazarlama üzerine kuruludur. Pazarlamanın en önemli aracı da medyadır.